Duminică, 9 decembrie, se alege următorul Președinte al României. În Turul II se află Călin Georgescu (independent) și Elena Lasconi (partidul USR). Sunt mulți factori care trebuie luați în considerare pentru a alege un candidat. Însă pentru un progres în țară avem nevoie și de un sistemul educațional coerent. Am pregătit o analiză asupra promisiunilor fiecărui candidat!
Elena Lasconi
Având în vedere planul de guvernare propus de USR anul acesta, intitulat O Românie pentru toți, nu doar pentru unii, partidul din care face parte Elena Lasconi, candidată la funcția de președinte a României și în același timp, președinta partidului, putem spune ca aceștia îți doresc ca domeniul educațional să fie unul modern, centrat pe elev, punând accent pe incluziune, digitalizare și depolitizare, dar agresiv în unele privințe în momentul în care este descrisă situația actuală. În acest articol, vom analiza o parte din obiectivele propuse de către aceștia.
- Desființarea inspectoratelor școlare județene - USR le consideră o sursă de politizare și cu un rol birocratic exagerat și care nu îmbunătățeste calitatea educației din școli. Aceștia își doresc ca atribuțiilor inspectoratelor să fie transferate către consiliile de administrație (CA) ale școlilor, acestea decizând asupra bugetelor, investițiilor, suplimentării salariilor pentru performanță și alte măsuri concrete pentru dezvoltarea școlii. De asemenea, funcțiile de verificare a calității și combatere a abuzurilor vor fi transferate către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), care va fi reorganizată și reformată.
- Masă caldă pentru toți elevii - Aceștia își propun ca programul „Masă sănătoasă” să existe în toate școlile din România, iar finanțarea adecvată și parteneriatele cu producători locali să existe pentru a putea reduce costurile și a sprijini economia locală. De asemenea, unul dintre obietive prin cadrul acestui program este reducerea abandonului școlar și sprijinirea elevilor defavorizați.
- Reducerea abandonului școlar - USR declară în planul de guvernare că Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS), inițiat de USR și inclus în PNRR, este funcțional, dar suferă din cauza birocrației impuse de inspectoratele școlare și a lipsei de sprijin real pentru școli, iar aceștia își doresc legiferarea și finanțarea PNRAS pe termen lung, eliminarea birocrației și simplificarea mecanismelor de sprijin pentru școli, dar și extinderea programelor „Școală după școală” și a activităților extracurriculare, implicând părinții și comunitățile locale.
- Regândirea curriculumului - Aceștia consideră curriculumul actual foarte teoretic și tradițional: ”Abordarea tradițională nu integrează eficient abilitățile necesare pentru viitor, reducând astfel relevanța educației.” Un curriculum simplificat, axat pe dezvoltarea competențelor esențiale, gândire critică, creativitate și abilități practice, flexibilitate pentru elevi în alegerea disciplinelor sunt ceea ce își doresc cei de la USR.
- Promovarea învățământului tehnic și vocațional - Conform planului de guvernare, aceștia își propun dezvoltarea de parteneriate între școli și companii pentru a oferi programe de formare practică, modernizarea echipamentelor din școlile profesionale și vocaționale și promovarea meseriilor conexe, având în vedere că actual învățământ vocațional și tehnic este subdezvoltat și nu răspunde cerințelor pieței muncii.
- Voucher cultural la 18 ani - Partidul Elenei Lasconi își propune ca fiecare tânăr la împlinirea vârstei de 18 ani să primească un voucher cultural de 150 de euro, care poate fi folosit pentru cărți, formare profesională sau bilete la evenimente, astfel sprijinând accesul la cultură pentru tineri și încurajare implicării lor în activități culturale.
De asemenea, Uniunea Salvați România își propune și:
- atragerea profesorilor tinerilor prin creșterea salariiilor și crearea unui fond de stimulare a performanței;
- introducerea competențelor digitale avansate și a inteligenței artificiale (AI) în programa școlară, punând accent pe utilizarea etică și responsabilă a acestor tehnologii;
- recrutarea personalului specializat pentru a oferi sprijin personalizat fiecărui elev cu CES și majorarea finanțării pe principiul „banii urmează elevul” pentru copiii cu CES
Sursă:
https://usr.ro/program-guvernare-2024/
Călin Georgescu
El este candidatul independent care s-a calificat în turul II, așadar nu putem să prezentăm și promisiunile unui partid ca în cazul anterior. În schimb, acestea sunt declarațiile făcute legate de sistemul educațional din România. TikTok și interviurile au fost principalele platforme prin care acest candidat și-a expus viziunea.
În discursurile sale, Călin Georgescu pune accent mai degrabă pe familie, credință, industrie și agricultură. Așadar acesta prezintă mai puține planuri expuse asupra viitorului sistemului educațional.
Controversa marilor clasici care se predau în școli - Într-un podcast, Georgescu susține ferm convins că scriitori și autori ai literaturii române, precum Mihai Eminescu, George Coșbuc, Octavian Goga și Lucian Blaga nu mai sunt predați în școli—cel din urmă fiind considerat ca „interzis” în Romania de către candidat. În schimb, în realitate programa școlară conține în continuare operele lor.
Declarațiile de pe TikTok: Ce își propune Călin Georgescu pentru sistemul educațional din România?
- Dorința unui curriculum adaptat vocațiilor elevilor - Georgescu a declarat că dacă un elev își dorește să devină muzician, „de ce să fie obligat să învețe matematică și fizică?”, ceea ce ne dă de înțeles că acesta și-ar dori să vadă în sistemul educațional românesc o educație bazată pe interesele elevului, dar nu oferă detalii clare despre cum ar putea fi implementată
- Implementarea examenelor obligatorii la geografie și istoria românilor - El consideră că este important să știm „unde ne aflăm și care e istoria noastră”, afirmație continuată de exprimarea unei dorințe clare pentru implementare a unor examene obligatorii la geografie și istoria românilor. Acesta pune sub semnul întrebării cât de importante sunt examenele la limba română și matematică, declarând că oricum cunoștințele la aceste materii sunt obținute la un nivel „de bază” în viața de zi cu zi.
- Dezinformare despre admiterea la facultatea de medicină - Într-un podcast recent, Călin Georgescu a afirmat că “În 89 se trăgea linia la 9.80 la medicină…astăzi se intră cu 4”, fapt ce demonstrează dezinformare din partea acestuia la adresa mediei de intrare la facultatea de medicină. Conform datelor oficiale, ultima medie de admitere la facultățile de medicină din țară variază însă nu scade la nota 4: la UMFCD din București fiind de 8.20, iar la UMFIH Cluj Napoca 7.59 (locuri speciale mediul rural). Compararea sistemului educațional, a programei și a examenelor din 1989 cu cele din 2024 este dificilă, deoarece nu avem acces la date din ambele perioade, iar sistemele sunt diferite.
Alte declarații despre educație: „Distrugi o țară prin lipsa de educație” este o afirmație făcută de Călin Georgescu, prin care acesta subliniază importanța educației în consolidarea unei societăți sănătoase.
Deși vorbește despre reforma educației și un sistem „autentic”, Georgescu nu a prezentat până acum o strategie concretă sau măsuri aplicabile, ci doar opinii prin interviurile la care a participat sau videoclipurile publicate pe TikTok.
Surse
:
https://www.tiktok.com/@calingeorgescuoficial?_t=8rwWq9Kbwgi&_r=1
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.